reflektorfényben a zöldségek - gyümölcsök - gabonák - magvak

Vegán Pitypang

A dödölle és a tökmagolaj hazájában

Őrség és Észak-Szlovénia két keréken

2017. szeptember 04. - Vegán Pitypang

Célunk M-el az volt, hogy versenybiciklinken 27l-ig pakolható táskákkal, 7 nap alatt szinte bármilyen időjárási viszonyok között a lehetőségünkhöz és erőnlétünkhöz mérten bejárjuk az Őrség egy kis szegletét, Szlovénia északi részét és onnan hazajöjjünk Nagykanizsán, a Kis-Balatonon át Keszthelyre majd pedig vonattal vissza Budapestre. Egy kivétellel ezt teljesítettük is. (Nagykanizsa-Keszthely távolságát pihenésképp vonattal tettük meg)
Az Őrség egy része megmaradt szeres településszerkezetében, ami nekem személy szerint nagyon szimpatikus. Az Őrségi Nemzeti Park rengeteg tanösvénnyel, ismertetővel és programmal teszi könnyebben érthetővé az adott környék természeti különlegességét, jelentőségét és gazdasági alakulását.img_20170805_134727.jpg
Mi Szalafőn éjszakáztunk, ami elhelyezkedéséből adódóan nagyon jó kiindulópont őrségi biciklitúrákhoz. Közel a Hársas-tó, ahol fenyvesekkel övezett kedves kis tóban fürödhetünk. Lehet egyet sétálni a tó körül és csak hűsölni a fenyvesek árnyékában.harsas_to.jpg
Az infrastruktúrájáról: van ivókút, wc, kevés pad, egy fabódés büfé kígyózó sorral. Lángos és főtt kukorica, klasszikus üdítők és egyszerű sörök is már behűtve várják az odabiciklizőket.
Az utazás első napján, a nyár legforróbb napján 40 (vagy több) fokban bevallom csak az lebegett a szemünk előtt, hogy vízparton legyünk és jeges italokat szürcsöljünk.
Nem teszteltünk egyébként semmit a büfé kínálatából, mert 10 perc alatt 10 cm-nyit sem haladt előre a sor, úgyhogy feladtuk...

Szalafőn gyalog is érdemes végigsétálni a Körtike tanösvényt, mert betekintést ad egyben a településszerekezetbe másrészt picit az ottani erdők világába. Nemutolsósorban ha vadszederszezonban megy az ember, akkor az ösvény több szakaszán is szó szerint lakmározhat a szederből.
Szalafőn szerencsés még az Őrszem fogadó megléte és nyitvatartása. Egészen késő estig lehet vacsorázni és reggel korán habár nem nyit ki, de kávét azt kap az ember. (Tudva, hogy olyan településről van szó, ahol nem egészen 200-an laknak, nincsen bolt, kávézó, iskola...a fogadó egy biztos pont.)
Papszeren még szerencsénk volt kipróbálni egy nagyon kedves portaéttermet (hivatalosan lakásétterem). Isteni volt a dödölle és én még ilyen finom káposztasalátát nem ettem. Ajándékba járt egy kancsó hideg mentatea is, amit a 38 fokban bizony nem utasítottunk vissza.porta2.jpg
A tetőző hőség napjain meglátogattuk még a közeli Borostyán tavat, ami sokkal kiépítettebb és nagyobb, mint a Hársas-tó. Ebből kifolyólag rengetegen vannak és teljesen más a hangulat. Hűsölni, vízben úszni és vízibiciklizni tökéletes. A büfékből én semmit nem ennék a higiénia nagyon szemetszúró hiánya miatt.
Ahol viszont mindenképp érdemes enni Őriszentpéteren, Szalafőre vezető úton a Pajta Bisztró. Ott viszonylag kevésnek tűnő kínálattal dolgoznak, de tudatosan figyelnek az allergénekre, érzékenységekre és különböző étkezési szokásokra. Én egy fantasztikus gyümölcslevessel lettem gazdagabb.
A következő célállomás már a határon túl volt, Tesanovci. Zötykölődő magyar utunk Bajánsenyén keresztül vezetett és a határ vonala utáni első cm-től kezdve a szlovén oldalon kisimult utak, rendezett porták és folyamatosan egyre magasabbra és magasabbra vezető dombok vártak ránk.
A következő kép csak az érdekesség kedvéért került be a repertoárba, mert annyira meglepett bennünket, hogy egy ~40 főt számláló faluban tündököl, a nálunk általában kisemizett szelektív sziget és buszmegálló.img_20170806_115024.jpg
Ez a szakasz lényegében a képekből is láthatóan erdők, mezők és termőföldek váltakozása.
Habár azt hallottuk, hogy az északi a legelmaradottabb része Szlovéniának, mi ebből nem tapasztaltunk különösképpen semmit. Csinos birtokok, földek fogadtak bennünket és az utak! Különösebb jelentőség nélküli falvakon jöttünk keresztül harmadrendű utakon, de ezek minőségüket tekintve a magyarországi egyszámjegyes utaknak feleltek meg.
Az első pihenőnk és megállónk Selóba (Nagytótlak) vezetett, ahol a 13. századi rotundába volt szerencsénk bejutni, így láthattuk az igazán különleges formáját belülről és az 1400-as évekből megmaradt freskóit. Érdemes megnézni! A nyitvatartási órákat a prospektus alapján az info@moravske-toplice.com emailen keresztül lehet megtudni.
Hodostól nézve az első vendéglátóegység is egyébként itt Selóban található, ahol az ember kicsit felfrissülhet. Nagyobb lakomát én nem tartanék, mert lényegében mirelit pizzát lehet kapni. Ha azonban még kitartunk hegynek fel pár km erejéig, akkor kicsit odébb Fukovciban (Úrdomb) egy egészen kedves kis hagyományos szlovén étterembe jutunk a domb tetején, a K Rotundi Gostilnába (http://www.krotundi.com/english.html). Profin működő személyzet és konyha, ebédidőben sok helyi család és egy-két turista társaságában fogyaszthatjuk el jól megérdemelt ebédünket. A vendégüdvözlő egy kosár buci a ház ajándéka. Érdemes kipróbálni a dödöllét, a vegyes salátát és az erdei gombás ételeket. Vegán lehetőségért előzetesen telefonálni szükséges. Sajnos nem mindenki beszél angolul, de ne adjátok fel.

Mivel aznap egy hatalmas, egész éjjelen án tartó vihar hűtötte le az elmúlt napokban tomboló hőséget, Tesanovci környékét nem tudtuk bejárni. Magában Tesanovciban egyébként nincs semmi, Moravske Toplice fürdővárosához szorosan kapcsolódó és emiatt feljődő település. A fürdőbe talán érdemes lehet elmenni, akit vonz az ilyesmi.
Következő utunk célja a szlovén, ámulatba ejtő Jeruzalem volt. Az odáig vezető szakasz kis falvakba csal, és áthalad a Murán. Verzejnél megnézhetjük a Mura folyón működő utolsó vizi malmot a Mlin na Murit, ahol személyesen a tulajdonostól, Babicev úrtól vásárolhatunk frissen őrölt gabonákat szerintem elég jutányos áron.
Az utazásunk során ez volt az egyetlen pillanat amikor sajnáltam, hogy nem autóval vagyunk s ezért nem tudunk több zsák hajdinaliszttel, durumbúzaliszttel felpakolni a csomagtartót.
A Mura mentén a Mura-erdő szélén, Ljutomer vonzáskörzetében a Gostilna Trnektől (étterem) induló 9 km hosszú tanösvényt is be lehet járni. Érdemes erre időt hagyni az utazás során. Mi erről sajnos lemaradtunk.
Az étteremet mindenhol a környéken és online is hirdetik, de jelenlétünkkor, hétfőn pihenő nap volt.
A környék (Pomurska) természeti értékeiről, helyi vendéglőkről stb. az alábbi holnapokon lehet valamicske információt találni, de nem igazán aktualizálják az oldalakat. Legjobb előzetesen telefonon vagy helyben a turista információba bemenni pl. Ljutomer városkában, ahol a kissé bohókás hölgy minden szükséges információval és tanáccsal ellát.
Ljutomerből kiérve eltévedni sem tudunk Jeruzalemig.
Kemény szakasz ez, de megéri! A haladás már csak azért is lassú mert bámészkodni folyton megáll az ember minden dombocskán.
Jeruzalem Szlovéniában jelentős és híres borvidék. Amerre a szem ellát szőlőültetvényeket látni a domboldalakon.
Miután feldolgoztuk a látványt, a szomszéd falucskában Svetinjében egy domb tetején lévő étteremben meg is vacsorázhatunk. https://www.vino-kupljen.com/en/.
Több kásaétel is található az étlapon pl teljeskiörléső durumbúzából, amit érdemes megkóstolni. A stíriai metélt eredeti verzióját is kínálják a desszertek között és persze jeruzalemi borokat. Egy kosár durumbúzakenyér a ház ajándéka.globoka_syolo.jpg
Aznap éjszaka Globoka község egy idős borász fogadójában, a Turisticna kmetija Juresben szálltunk meg, s milyen jól tettük. Aki egyszer felmegy a hegy tetejére, nem hiszem hogy olyan sűrűn lejön. Legalább is nem biciklivel. Mesés kilátás nyílik a szőlőültetvényekre és a környékre mind a szobákból mind a fogadó teraszáról, kertjéből. Dusán úr pedig a maga módján megtesz mindent hogy visszatérő vendégek legyünk.szallas.jpg
Foglalásunkkor lehetőség nyílt kérést, kívánságot hagyni a szállásadónak így én vegán, M. pedig tradícionális szlovén reggelit kért. Mondanom sem kell a reggeli asztalnál volt eszem-iszom. Frissen sült padlizsánszeletek gőzölögtek a durumbúzakenyér és a vegán csokis müzli, kávé, rizstej mellett.

Utunk utolsó állomása Szlovéniában Lendava (Lendva) volt, ahol csak egy ebédre és egy fagyira ugrottunk be a városba, méghozzá a Kocet élelmiszeróriás árnyékában meghúzódó Gostilna lovski Domba, ahol kellemes környezetben 5-6 Euróért nagyon korrekt napi ebédmenüt ehetünk. Akkor épp volt mángoldos dödölle, saláták és külön nekem hoztak gulyásleves helyett zöldséglevest.lendva1.jpg

Utunk végeztével jó pár dödölle és mennyei tökmagolajos zöldség boldog haszonélvezői lettünk. 265 km nem felhőtlen bicikliút után elmondhatjuk, visszamennénk ezekre a helyekre, hogy több időt tölthessünk el s részletesen felfedezzük az Őrség és a Muravidék adta lehetőségeket. Szívből ajánljuk!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.